Výživa

ADHD, AUTISMUS, PORUCHY UČENÍ a CHOVÁNÍ  aneb chováš se podle toho co jíš!

Nevhodná strava značně zvyšuje zátěž u jedinců s těmito poruchami, čímž se velmi zhoršují nežádoucí projevy ve vnímání a chování. Velmi často stačí eliminace potravin s aditivy, rafinovaným cukrem a doplnění potřebných živin k tomu, aby se stav výrazně zlepšil.


Velké procento dětí s diagnózou ADHD, AUTISMU a nebo SPU má problémy i v oblasti trávení. Jejich tělo nedokáže správně strávit některé bílkoviny. Fragmenty nekompletně strávených proteinů pronikají narušenou střevní stěnou do krve a poškozují CNS. V těchto případech je na místě ve spolupráci s výživovým poradcem zvážit nasazení vhodné diety a potravinových doplňků.

PAMĚŤ a BÍLKOVINY

 

Bílkoviny mají přímé účinky na paměť, zpracování informace v mozku a uchování informace, jsou zdrojem neurotransmiterů (látek schopných přenášet vzruchy) v mozku

SACHARIDY tvoří PALIVO pro MOZEK

 

Sacharidy jsou základní palivo pro mozek, mozek spotřebuje čtvrtinu energie získané z glukózy.

CUKR jako DROGA

Konzumace sladkostí ovlivňuje mozek obdobně jako příjem drog a mnozí lidé se stávají závislými na opakovaných dávkách. Vyšší hladina glukózy totiž vede k aktivaci stejných oblastí mozku, jaké jsou aktivovány např. po dávce vodky anebo heroinu. Následky nadměrné konzumace cukrů spočívají v první řadě v prudkém uvolnění dopaminu, nervového přenašeče, který navozuje pocit spokojenosti, podporuje touhu po další dávce a při opakované konzumaci buduje závislost. Dále dochází k zvýšení tvorby volných radikálů v membránách mozkových buněk a omezení schopnosti buněk komunikovat mezi sebou. Snížená úroveň komunikace mezi neurony může narušovat paměť, zpracování myšlenek a ovládání nálad. Dlouhodobý vyšší příjem přidaných cukrů také omezuje regulaci nasycení. Mozek je otupen a neschopen vysílat signál, že už jsme snědli dost jídla, který je potřebný k prevenci přejídání.

Mozek je taktéž vysoce citlivý na pokles glukózy. Ke snížení hladiny glukózy v krvi však paradoxně nejběžněji dochází po přejídání se cukry. Následkem vysokého příjmu cukrů je totiž prudké zvýšení hladiny glukózy v krvi, po kterém následuje její prudké snížení (střídání hyperglykémie s hypoglykémií). Uvedené kolísání hladiny krevní glukózy vede k poklesu výkonnosti, náladovosti, únavě, nesoustředěnosti a ospalosti.

V ideálním případě je výživa založená na pravidelném příjmu kvalitních přirozených potravin a maximálním omezením potenciálně škodlivých látek. Přirozené obiloviny a jídla z nich, jako jsou např. kroupy, jáhly, rýže, těstoviny, ovesné vločky anebo kváskový žitný chléb, dodávají plynule se uvolňující cukr, kterého je dostatek pro podporu uvolnění serotoninu (zlepšení nálady), ale nezpůsobuje prudké kolísání hladiny krevní glukózy a inzulinu. Vedle přirozených obilovin jsou dalšími zdroji zdravých cukrů také luštěniny, zelenina a ovoce.

TUKY kamarádí s VITAMÍNY

 

Tuky jsou rovněž významným zdrojem energie a jsou též důležité pro vstřebávání vitaminů A, D, E a K (vitaminy rozpustné v tucích), které jsou také důležité pro mozek. Jedinečnou úlohu při vývoji mozku sehrávají esenciální nenasycené mastné kyseliny. Jedná se zejména o kyselinu dekosahexogenovou (DHA) či alfalinolenovou (ALA). Tělo si esenciální mastné kyseliny většinou neumí samo vytvořit, proto je nutné je do těla dodávat.

Zdrojem těchto mastných kyselin jsou rostlinné oleje či ořechy a rybí tuk. Je tedy žádoucí přijímat v naší stravě rostlinné a rybí oleje a ryby. Doporučeny jsou minimálně 2 porce ryb týdně. Nejvíce nenasycených mastných kyselin obsahují tučnější mořské ryby, jako je tuňák, makrela, ze sladkovodních pak úhoř či pstruh.

K nejdůležitějším vitamínům, které prospívají našemu mozku, patří niacin (vitamín B3), pyridoxin (vitamín B6), kyselina listová a vitamín B12, které jsou nezbytné pro správné fungování důležitých nervových přenašečů (neurotransmiterů), jako je serotonin, dopamin, adrenalin a noradrenalin. Nedostatek uvedených vitamínů se může projevovat zvýšenou nervozitou, neposedností, sklonem k nadváze, častými výkyvy nálad, ale i nejistotou a přehnanými obavami.

Jak začít

Teorie a praxe spolu nemusí jít vždy společně. Potřebujete pomocnou ruku v tom, jak převést uvedenou teorii do praxe? Máme osobní zkušenost, odbornou radu a známe mnoho způsobů, jak to zvládnout.

partner pro oblast výživy

Mgr. Taťána Rovnerová

výživový poradce pro děti i dospělé

http://www.rovnerova.cz/